Андрій Ставніцер
Український бізнесмен, співзасновник і генеральний директор порту ТІС, співзасновник зернового терміналу MV Cargo і терміналу Neptune (спільне підприємство з американською корпорацією Cargill), засновник і партнер інвестиційної компанії SD Capital, співвласник буксирного оператора P&O Maritime, українського буксирного дочірнього світового портового оператора DP World. Засновник радіостанції Radio MORE.FM, організатор міжнародної зернової конференції Grain Ukraine. Почесний консул Австрійської Республіки в Одесі з червня 2014 року. Член Наглядової ради The Aspen Institute Kyiv, член Наглядової ради Єврейської конфидерации України.
Народився 19 червня 1982 року в м. Тирнауз (Кабардино-Балкарія, РФ). Дитинство пройшло в Одесі.
Профіль Facebook, де у нього 36 тис. підписників.
Профіль LinkedIn.
Прізвище Ставніцера прогриміло на всеукраїнському рівні ще в 2014‑му. Тоді, у розпал бойових дій на Донбасі, молодому бізнесмену вдалося залучити американського продовольчого гіганта — корпорацію Cargill у співпраці з ЄБРР і Міжнародною фінансовою корпорацією — в якості інвестора під будівництво нового зернового терміналу MV Cargo у Південному. Остаточну угоду на суму в $150 млн, підписану в лютому 2016‑го, в уряді України охрестили перемогою // НВ.
Освіта
1988-1998 рр. — Спеціалізована школа №90 ім. А. С. Пушкіна з поглибленим вивченням німецької мови, м. Одеса, закінчив з відзнакою.
1997-1999 рр.. — Міжнародний коледж Херроу Хауз, Великобританія, спеціальність — комерція.
1999 р. — Інститут Монтана, Цуг, Швейцарія, спеціальність — Міжнародний бізнес, закінчив з відзнакою.
2001 р. отримав ступінь Executive MBA у Французькому інституті HCMS, Москва, РФ.
2012 р. — Одеський національний університет ім. І.. Мечникова, спеціальність — Менеджмент організації і адміністрування.
Кар'єра
2001 р. — помічник головного диспетчера компанії "ТІС" в порту "Південний". У різних підрозділах найбільшого стивідорного оператора України пропрацював 6 років.
2007 р. — генеральний директор "ТІС". Акціонер компанії, створеної в 1994 році батьком Олексієм Михайловичем Ставніцером (1942-2011). Володіє частками в терміналах "ТІС — Руда", "ТІС — Вугілля", "ТІС — Контейнерний термінал", компанії "ТІС-14 причал", "ТІС-15 причал", "ТІС — Інфраструктура", а також в компанії "М. В. Карго", яка спільно з компанією Cargill будує зерновий термінал в порту "Південний".
2010 р. став директором Міжнародної Асоціації портів і гаваней (International Association of Ports and Harbours) від України.
2014 р. — отримав екзекватуру Почесного Консула Австрійської Республіки в місті Одеса. Консульський округ включає в себе Одесу та Одеську обл.
2016 р. — компанія "М. В. Карго" Ставніцера підписала договір з американської продовольчої корпорацією Cargill про будівництво зернового терміналу потужністю 5 млн т, у співпраці з ЄБРР і МФК. Загальна вартість спільного проєкту перевищує $150 млн. Частка Андрія Ставніцера і його брата Єгора Гребєннікова в проекті становить 49%.
2016 р. — Андрій Ставніцер спільно з директором з розвитку "МВ Карго" Філіпом Грушко і замісником глави НБУ Владиславом Рашкованом створили інвестиційну компанію SD-Capital, яка надає послуги консалтингу та супроводу міжнародних інвестиційних проектів у галузях транспорту, інфраструктури, аграрної і банківській сферах.
2016 р. — спільно з Павлом Козловим створив в Одесі радіостанцію Radio MORE.FM.
2016 р. — організував в Одесі масштабну зернову конференцію Grain Ukraine, яка зібрала авторитетних міжнародних експертів і найбільших представників вітчизняного агроринку, конференція стала щорічною.
2017 р. став членом Наглядової ради The Aspen Institute Kyiv.
2018 р. — відкрив інтелектуальний простір mOre у Києві. mOre вже відвідали Михайло Казінік, Михайло Козирєв, Марк Солонін, Шалва Амонашвілі та ін.
2018 р. — SD Capital стала співінвестором операції з придбання найбільшим портовим оператором DP World Group українського буксирного оператора LB Shipping. В Україні з'явилася P&O Maritime Ukraine, що працює в двох портах України — "Південний" і "Чорноморськ".
2018 р. — про інвестиційний фонд SD Capital і його співвласника Андрія Ставніцера написала британська газета Financial Times. У своїй публікації "Ukraine's 'brains, hands and grains" attract investors" журналісти наводять кейси SD Capital як приклад успішних інвестицій і глибокої локальної експертизи.
В 2018 р. — увійшов до складу Наглядової ради Єврейської конфедерації України – об'єднання незалежних громадських, благодійних і релігійних єврейських організацій, яка ходить у Всесвітній еврейський конгрес під керівництвом Рональда Лаудера.
Благодійна діяльність
Керує благодійним фондом "Фонд Олексія Ставніцера" (один з кінцевих бенефіціарів є громадянином РФ), а сам фонд на російському домені http://stavnitser.ru/ Фонд підтримує розвиток молодіжного скелелазного центру в Одеській обл., а також допомагає дитячим будинкам і лікарням.
Волонтер Центру соціальних інновацій Impact Hub Odessa, серед реалізованих проектів – таксі "Турбота" для інвалідів-візочників.
З початку військового конфлікту на Сході України у квітні 2014 року в Одесі регулярно проходять патріотичні акції за участі і підтримки Андрія Ставніцера. За його ініціативою компанія ТІС купує обладнання і медикаменти для військовослужбовців ЗСУ в зоні АТО.
Підтримує благодійні організації і соціальні ініціативи, зокрема, групу "Корпорація монстрів" (куратор Одеської дитячої обласної лікарні та кількох дитячих будинків в Одеській обл.), благодійний фонд "Зміною одне життя" (займається питаннями усиновлення вихованців інтернатів).
У серпні 2017 року – заснував благодійний проект "Час жити", який піклується про людей похилого віку, спрямований на турботу й організацію дозвілля літніх людей. Один з напрямів в рамках благодійного проекту - "Добрий обід", мережа точок безкоштовних обідів для літніх людей.
У лютому 2022 року, під час повномасштабного вторгнення Росії до України, започаткував гуманітарну ініціативу www.helpukraine.center у Польщі.
5 березня 2022 року російські війська зайняли його будинок в Березівці Київської області і використовували його як артилерійську позицію. Згодом Ставніцер зв'язався з українськими військовими, щоб дати дозвіл на напад на його власний будинок, щоб знищити російську військову техніку, яка там була.
Відзнаки та рейтинги
2014 р. — Людина року на водному транспорті, Національний морський рейтинг.
2016 р. — Людина року на транспорті, Національний морський рейтинг. Відмовився від премії на користь Шоти Хаджишвили, який побудував зерновий терміналу Risoil в порту "Чорноморськ".
2017 - Увійшов у першу п'ятірку рейтингу українських бізнесменів, які можуть слугувати взірцем для наслідування, складеного Bendukidze Free Market Center.
2017 - Лауреат премії Люди Нового Часу.
2018 - Увійшов в десятку рейтингу "ТОП-300 кращих топ-менеджерів України" порталу "Delo.ua".
2018 - Ввійшов в ТОП-100 найвпливовіших людей України згідно рейтингу журналу "Новий Час".
2019 - Ввійшов в ТОП-30 найбільш впливових одеситів за версією журналу "Новий Час".
Блоги
Андрій Ставніцер займає активну соціальну позицію, веде блоги та авторські колонки на порталах:
- liga.net;
- "Порти України".
Сім'я
Батько – Ставніцер Олексій Михайлович, професійний альпініст. Створив і очолив "Навчально-методичний центр "Ельбрус", всесоюзний центр з підготовки альпіністів. У 1994 році разом з Олегом Кутателадзе заснував ТІС.
Старший брат – Гребєнніков Єгор Олексійович, співвласник ТІС, засновник проекту Impact Hub Odessa і "Зелений театр".
Дружина – Діана Ставніцер, засновник благодійного проекту Vintage Charity Market, керівник бутіка apt.13.
Має четверо дітей.
Скандали
Ставніцер потрапив на аналітичний портал, який пише про злочинность, кримінал і корупцію prestupnik.net. Повідомляється, що він бере участь у корупційних схемах, захопленні землі і "наїздами" на конкурентів". Також йдеться про:
За чутками, Андрій Ставніцер — глава "Трансінвестсервісу" лише на папері. Власником компанії є людина, якого називають західним скарбником ФСБ.
Одеський бізнесмен замішаний в схемі з розкрадання з українського бюджету чотирьох мільярдів гривень. До 2007 року "Укрзалізниця" за транспортування отримувала по два з половиною долари за кожну тонну вантажу з ТІС. Раптово залізничники вирішили зробити широкий жест і почали транспортувати товари з ТІС майже безкоштовно. Таким чином, тільки за один рік український бюджет недоотримує приблизно 60 мільйонів гривень. За десять років ця сума перевищила б півмільярда. За чутками, за свою щедрість керівники "Укрзалізниці" отримали хороший відкат.
Була ще одна причина участі генерального директора "Трансінвестсервісу" в угоді — збанкрутити свого конкурента — Одеський морський порт. І не важливо, що через це держава недоотримала б десятки мільйонів гривень. Зате своя компанія залишилася б в плюсі. Парламентарій Віталій Купрій в 2016 році оприлюднив дані, в яких згадується і компанія, господар якої Андрій Ставніцер. Він передав у правоохоронні органи документи, що свідчать про те, що ТІС захопив ділянку землі в 132 гектари в Лиманському районі Одеської області. У тому ж 2016 році в офіси та житлові будинки керівників приватного морського терміналу нагрянули співробітники Служби безпеки України. Андрія Ставницера підозрювали у привласненні шести мільйонів доларів.
Парламентарії з міжфракційного об'єднання "Депутатський контроль" звернулися до міністра закордонних справ з вимогою позбавити бізнесмена звання почесного консула Австрії. На думку народних депутатів, Андрій Ставніцер своєю діяльністю завдавав фінансовий збиток Україні. Цікаво, що після цієї заяви на двох парламентаріїв було скоєно замах. Вадиму Руденко спалили автомобіль, а в будинок Ігоря Котвіцького вистрілили з гранатомета // Злочинний світ
В 2019 році вийшла публікація "Як група компаній "ТІС" і Фонд держмайна забрали з бюджету України мільярди". Найважливіші дані публікації:
Національна поліція почала розслідування про фальсифікацію документів чиновниками Фонду держмайна, що призвело до відчуження у держави майна на 110 млн доларів. У цю суму оцінюються активи – склади, причали, залізничні станції та інше, передані Фондом у статутний капітал комерційного підприємства "Трансінвестсервіс" на початку 90-х (зараз відома як група компаній "ТІС"). В результаті виходу Фонду держмайна з спільного підприємства у 2004 році, держави недоотримало прибутку ще на мільярди гривень, стверджують слідчі.
"Згідно з інформацією із ЗМІ та довідки, датованої 1994 роком і, підписаної начальником ДП "Лиман", майно ДП "Лиман" оцінювалося 109,61 млн доларів", — йдеться у судовому рішенні. Відштовхуючись від цього абзацу, слідчі стверджують, що в результаті злочинної змови посадових осіб Фонду державного майна, суб'єкта оціночної діяльності та засновників спільного підприємства на етапі його створення держава втратила майно на 94 млн доларів. Крім того, у 1994 році спільне підприємство нібито незаконно отримало у постійне користування 121 га для виробничої діяльності // Компромат1
Також вийшла стаття "ТІС-дець Андрія Ставницера", в якій повідомляється, що:
Молодий бізнесмен є одним з найбагатших жителів Одеської області, а його статок оцінюється в $50 млн. Чи збіг, що при цьому Ставніцер замішаний в серії наступних схем Федоричева за розкрадання коштів з українського бюджету?
Мова йде про змову чиновників "Укрзалізниці" і керівництва компанії з облаштування так званої станції "Чорноморська-ТІС", в ході якого керівництво "Одеської залізниці" в збиток державі відмовився отримувати за 2,5$ за тонну від "ТІСа" за послуги з подачі та прибирання вагонів. Таким чином, кошти, які повинні були йти до держбюджету, отримувала приватна компанія "Чорноморська-ТІС", засновником якої є Федоричев. У результаті, за рік вітчизняний бюджет недоотримав близько 60 млн. грн, а за 10 років — понад півмільярда. Нардеп Віталій Купрій зазначив, що до цієї масштабної корупційної схеми причетні екс-директора "Укрзалізниці" Віктор Чорний, колишній начальник Одеської залізниці Ілля Левицький, а також керівник "ТІСа" Андрій Ставніцер.
В 2016 компанія "P&O Maritime" звернулася до міністрова інфраструктури Володимира Омеляна з пропозицією викупити в порту буксири, які там нібито неефективно використовуються. Вартість 12 буксирів оцінили в $50 млн, причому за договором покупець відразу виплачував лише 50%, а ще $25 млн — протягом 10 років. Однак простий розрахунок показує, що продаж буксирів за $50 млн із розстрочкою сплати за 10 років завдала б Одеському порту збиток у розмірі 4 млрд грн. "Неефективні" буксири можуть за один рік приносити $17 млн і пропоновану суму в $50 млн Одеський порт заробив би за 3 роки, а за 10 років вона збільшилася втричі. Як повідомляють ЗМІ, це найбільша афера в українських портах з часів розпилу флоту ЧМП, а ініціатором угоди був гендиректор ТІС Андрій Ставніцер, який офіційно представляв сторону P&O Maritime, в тому числі й на зустрічах в міністерстві.
"Думаю, що до цих дій може бути причетний Андрій Ставніцер, голова ТІС. Є всі підстави підозрювати його, оскільки ми давно стежимо за роботою його компанії і не раз заявляли про корупційні схеми в українських портах", — повідомив член "Депутатського контролю", нардеп Максим Поляков // Антикор
Ставніцер – куратор Одеської області по боротьбі з COVID-19.
16 березня президент Володимир Зеленський зібрав у себе в Офісі українських олігархів і великих бізнесменів, щоб попросити про допомогу.
Зокрема Зеленський попросив олігархів і великих бізнесменів взяти під кураторство області, де у них є активи і відповідно ресурси і люди. Ставніцер очолив Антикризовий штаб в Одеській області.
Андрій Ставніцер дав інтерв'ю виданню "Українська правда", в якому виступив з жорсткою критикою на губернатора Максима Куцого, звинувативши його в боягузтві та злочинної недбалості.
Інтерв'ю Ставницера стало своєрідним продовженням критичною щодо керівництва ОДА публікації, яку він зробив на своїй сторінці в Facebook. Ставніцер заявив, що влада нічого не робить для боротьби з СOVID-19 і відповідального чиновника, який може приймати рішення, в області немає, а також готовність області до боротьби з Covid-19 – нульова. Також він заявив, що його не цікавить політика і що він значно більше користі приносить, займаючись своєю справою, забезпечуючи людей роботою, виплачуючи податки і залучаючи в країну мільйонні інвестиції.
У своєму Facebook розповідає про тестування клапана, з допомогою якого застосовується технологія "розведення" одного ШВЛ на двох, а то й на чотирьох. Технологію цього клапана Давид Ставніцер (син) і Іван Чеботаєв побачили в Італії і змогли реалізувати в Україні. Також ділиться іншими проблемами і перемогами у боротьбі з пандемією.
Разом з іншими меценатами в Одесі закуповує продуктові набори і допомагає літнім одиноким Одеситам.
Підтримує нового міністра охорони здоров'я Максима Степанова, кажучи, що в минулому губернатор Одеської області є досить сильним фахівцем.