Бояться хейту, але гуляють: як пройдуть у Києві новорічні корпоративи-2023
Грудень – щемливий час передчуття свята. Тому саме час поговорити про новорічні корпоративи, які завжди були для українців стійкою традицією. Натомість це вже наш другий військовий грудень. Чи втомилися українці від війни настільки, щоб відмовитись від свят – це дуже цікаве питання. Відповідь на нього у ситуації з новорічними корпоративами. Наскільки активно роботодавці збираються організовувати співробітникам ялинку і в якому форматі, з'ясовували Vesti.ua.
"Не популярний лише один формат – "дорого-багато"
Напередодні свят команда Questoria від Q-team провела дослідження на тему, чи варто проводити івенти під час війни. В опитуванні взяли участь близько 100 команд (HR та керівників). Спершу з'ясувалося, що за 2023 рік у колективах з'явилося багато проблем, яких раніше не було. 52% респондентів відповіли, що найбільшою проблемою у командах є недостатній фокус співробітників на результат та дисципліна виконання. 45% респондентів поскаржилися на зниження ефективності роботи співробітників, причиною якої є їхній психологічний стан через травми війни.
Так, у людей хронічний стрес, тому ефективність кожного дуже знижена. Але саме з цієї причини мудрі керівники наважилися все-таки організувати корпоратив, щоб хоч на кілька годин подарувати людям свято.
На запитання "чи варто проводити івенти під час війни?" майже 100% респондентів відповіли, що так, для ефективної роботи, підвищення емоційного стану, залучення співробітників потрібно давати можливість зібратися разом, видихнути перед початком нового робочого року. В результаті, за даними опитування, 74% опитаних команд планують проводити в грудні 2023 року тимбілдинг (заходи, які об'єднують людей та допомагають їм стати командою, – прим. авт.). Цікаво, що у 2022 році готовність збирати команду на свята висловили лише 50% опитаних топменеджерів, тобто тенденція зростає.
Але при цьому керівники компаній сьогодні впевнені, що потрібно добре думати, який саме формат корпоративу вибрати, щоб це було доречно, ефективно та не викликало хейту.
Які формати івентів сьогодні найактуальніші? Всі - як онлайн, так і офлайн. Не популярний лише один формат – "дорого-багато".
За результатами опитування дуже багато колективів хочуть на корпоративі побачити одне одного наживо та планують живу зустріч. Ті ж, хто працює дистанційно, готуються провести зустріч онлайн. І ще цього року став дуже популярним формат гібрид – це коли учасники збираються частково наживо, а частково онлайн і за допомогою телемосту проводять вечір разом. Популярність такого формату є зрозумілою, оскільки співробітники багатьох компаній сьогодні часто працюють віддалено з іншої країни. Або, наприклад, головний офіс якогось бізнесу розташований в одному місті, а саме підприємство, яке з початку війни було евакуйовано, – в іншому. У таких випадках гібридний формат – це те, що потрібно.
Як пояснили нам у Q-team Events, такий гібридний формат зазвичай супроводжується одним сценарієм гри на всіх учасників, завдяки цьому всі залучені в одну історію і ніхто не почувається окремо від команди, ні ті, хто зібралися наживо, ні ті, хто онлайн.
Інтелектуальна вікторина чи весела гулянка
Яка тематика корпоративів є доречною сьогодні? 46% респондентів обрали квіз (інтелектуальну вікторину) на приємні теми без асоціацій з новинами; 41% – церемонію подяки співробітникам, які заслуговують бути відзначеними за свою роботу; 41% – командно-рольову гру із зануренням у сюжет, максимально далекий від війни.
Втім, як розповів Vesti.ua менеджер агентства "Шаленій Event" Руслан Саболдаш, лише третина клієнтів обирають для себе корпоратив у форматі онлайн.
"Замовляють квест чи просту гру, ту ж саму "Мафію", розраховані приблизно на півтори години, – розповідає наш співрозмовник. – Співробітники або всі грають з дому, або частина людей перебуває у студії й до них підключаються інші онлайн. Ми запрошуємо до студії онлайн топів компанії, які підбивають підсумки та розповідають про нові цілі. Це потрібно, тому що люди хочуть мати уявлення про майбутнє компанії. Ми почали проводити такі події під час коронавірусу. Але там були великі студії з гарною картинкою та медійні ведучі – у таких онлайн-корпоративах бюджети були під мільйон, але зараз таких заходів не проводять".
Представник агентства "Шаленій Event" розповідає, що вони за можливості намагаються з онлайн-замовленнями не працювати. Тому що замовник за такої форми дозвілля не отримує можливості досягти головної мети: згуртувати людей та подарувати їм свято.
"Онлайн-квести у якості корпоративу – це ні. Люди люблять гуляти та гуляють, – запевняє шоумен і ведучий каналу "Київ" В'ячеслав Соломка. – Вони хочуть гарно одягнутися, сісти за святковий стіл, випити, послухати улюбленого артиста, у конкурсах взяти участь, потанцювати до упаду. Загалом, відірватися на повну".
"Свято потрібне, причому наживо. Люди сьогодні перебувають у різному емоційному стані і багатьох буквально потрібно виводити з депресій та апатій. Святковий корпоратив, доведено досвідом, виводить людей з цього стану, у них з'являється бажання працювати. Онлайн-корпоратив реального ефекту у цьому сенсі не дає", – каже Руслан Саболдаш.
Івенти сьогодні потрібно проводити з головою, щоб не нарватися на хейт
Тоді виникає питання, наскільки багаті свята люди готові організувати для себе сьогодні. Як пояснив менеджер агентства "Шаленій Event", в цьому сенсі є два варіанти аудиторій. Перша – це клієнти, які проводять корпоратив без шоу-програм та ведучих. Вони замовляють подію у ресторані, щоб люди посиділи за святковим столом, поспілкувалися, й усе. Замовлення роблять дуже скромні, бо не хочуть зайвих розмов та звинувачень у "зраді". Навіть ІТ-компанії сьогодні не святкують так, як раніше. У них набагато менші бюджети на святкування та запити набагато скромніші.
Другий тип аудиторії – це ті, хто святкує на широку ногу, як у минулі часи, але так, щоб ніхто про це не дізнався. Максимально не дізнався.
Як виявилося "зради" і хейту бояться всі. Просто хтось відмовляється від будь-яких свят, щоб не було розмов, а хтось проводить корпоративи тихо. Як пояснив нам один менеджер, "івенти сьогодні потрібно проводити з головою, тому що люди різні й позиції різні у всьому".
"Держсектор гуляє у ресторанах, просто завішує ресторанні вікна шторами, щоб ніхто нічого не бачив та не чув, – розповідає шоумен В'ячеслав Соломка. – Гроші платять, щоправда, платять менше і намагаються на чомусь заощадити. Сьогодні економлять на ведучих та на артистах, менше звукової техніки замовляють. Але є й ті, хто готовий сплачувати традиційну суму. Люди хочуть веселитися. Я знаю одну держустанову, де співробітники самі собі влаштовують корпоратив, бо люблять гуляти. Їх 24 особи і вони скидаються по 2 тисячі гривень. Але враховуючи, що 1200 гривень на людину – це банкетне меню, то тут йдеться про дуже скромний корпоратив без медійного ведучого, без артистів, без музики, без івент-агентства, яке розробить індивідуальний сценарій під замовника, без концепції – ну як раніше замовляли: вечірку у східному стилі, або гангстерську вечірку. Цього нічого не буде. Просто посидіти, випити-закусити і все".
Vesti.ua поцікавилися, скільки коштує сьогодні замовити медійного ведучого на корпоратив, виявилося що цінник стартує від 1000 доларів залежно від рівня впізнаваності.
Якщо замовники хочуть ще й звук та музику, це ще плюс 10 тисяч гривень та близько 200 доларів на діджея. Але це мінімальна цена.
За словами Руслана Саболдаша, на звичайні корпоративи в ресторані сьогодні дуже мало запитів, але вони є. Ціна з урахуванням того, що ресторан обійдеться в 1,5-2 тисячі гривень на особу: 20-30 осіб – від 50 до 100 тисяч гривень; 50 осіб – це від 70 – до 200 тисяч гривень.
"Ціна шоу програми залежить від того, скільки керівництво компанії готове на це витратити, – пояснює представник агентства Шаленій Event". – Це може бути ведучий і апаратура з діджеєм, а може бути кавер-бенд, артист оригінального жанру і все. Таких грандіозних шоу, як замовляли раніше, сьогодні не буде. Багато хто на такі витрати не наважується, тому що розуміє, що краще дати наприкінці року людині премію або вкластися в рекламу та маркетинг".
"Артисти без роботи не сидять, але й замовлень у них небагато"
Якщо всі сьогодні економлять, то якою є доля артистів, яких у добрі часи "ялинки" годували так, що вони могли після цього святкового марафону рік не працювати.
"Не можу сказати, що артисти голодують. Хто хоче мати роботу, той її має, – пояснює шоумен В'ячеслав Соломка.
За Верку Сердючку українці готові платити навіть у війну, тому що вона - символ свята
Щодо гонорарів, то наш співрозмовник каже, що за 2 тисячі доларів сьогодні можна, напевно, запросити зовсім молодого невідомого артиста, а топові артисти сьогодні просять не менше 30 тисяч доларів. Наприклад, Сердючка з командою обійдеться замовникам точно не менше 30 тисяч доларів і десь від 20 тисяч і вище Оля Полякова, Макс Барських, Монатік та Дорофєєва.
Водночас Руслан Саболдаш з івент-гентства "Шаленій" каже, що у графік у топових артистів на грудень досить вільний.
"Якщо раніше доводилося менеджмент популярного артиста просити пошукати вільне місце у графіку, то зараз більшість вільні, а тому по цінами дуже лояльні. Готові зменшувати вартість, тому що немає обсягу роботи, – каже наш співрозмовник. – На деяких, звісно, є попит, але таких одиниці. Здебільшого це зірки, які мають активну позицію у цій війні - вони активні не лише у творчості, а й у плані допомоги ЗСУ".
Тобто, ті артисти, у кого за роки війни не постраждала репутація – у них все гаразд. При цьому є такі артисти, які живуть у своїй реальності. "Виставляють такий високий цінник, начебто не мають розуміння ситуації у країні. Начебто і війни немає", – каже Руслан Саболдаш.
"22 грудня – найгарячіша дата грудня, на яку в Києві ресторан вже не знайдете"
А що ж київські ресторани, як у них у грудні справи?
"У ресторани сьогодні черга із замовників не стоїть. До війни ресторани на грудень були розписані ще у листопаді, а то й у вересні. Ні, запити є, але їх не дуже багато, хоча треба зазначити, що ситуація трохи краща, ніж торік, – пояснює Руслан Саболдаш. – Є лише кілька популярних дат, на які зараз вже справді важко знайти ресторан – це 16 та 22 грудня".
"В ресторанах забиті всі п'ятниці перед Новим роком, – резюмує В'ячеслав Соломка. – 22 грудня – це найгарячіша і, відповідно, найдорожча дата грудня, на яку у Києві ресторану вже не знайдете. Ну хіба що якийсь генделик можна ще сьогодні арендувати. Тут, як кажуть "поздняк метатися". 20 та 21 грудня, в принципі, теж затребувані дати. У суботу люди не хочуть гуляти, це день або для похмілля, або для сім'ї. Залишається середа чи четвер, причому середу замовляють набагато частіше".
Загалом не можна не порадіти за наших людей. Новий рік, як привід розслабитись, вони пропустити не хочуть. Чи потрібно їх хейтити за це? Ні, бо ніхто не знає, що буде з нами завтра. Тому тематика корпоративу у всіх одна – просто впіймати відчуття свята. Але якщо ви не забуваєте про війну та пам'ятаєте про хлопців на передовій, влаштуйте під час корпоративу аукціон та зберіть донати на ЗСУ. Це буде проявом вашої позиції. Але тільки не позбавляйте себе свята та приводу одягти хоч раз на рік гарну сукню.
"Усе, що ми робимо, ми робимо з надією на те, що у 2024 році у нас і з корпоративами буде все краще і в Україні теж, - каже Руслан Саболдаш. – Коли у людей емоційне піднесення, вони замовляють більше свят. Он, влітку 2023 року, коли ЗСУ йшли в контрнаступ, нам замовники дзвонили набагато частіше, бо було емоційне піднесення. Зараз з емоційним станом у людей так собі. Тож чекаємо на кращі часи і віримо у ЗСУ".