Школи, дороги, підготовка до зими. Чи продовжує місцева влада "закопувати гроші в асфальт"

Школи, дороги, підготовка до зими. Чи продовжує місцева влада "закопувати гроші в асфальт"

20 травня в столиці відкрили рух новою розв'язкою на вулиці Богатирській в Оболонському районі. Тендер на її будівництво провели на початку 2023 року, передбачивши фінансування в розмірі 1,3 млрд грн. "Довжина шляхопроводу ? 125 метрів", ? хвалився міський голова Києва Віталій Кличко.

Якщо не брати до уваги оголошений 13 травня тендер на будівництво метро на Виноградар (на майже 14 млрд грн), побудова розв'язки на Богатирській ? найдорожча і, можливо, найбезглуздіша трата столиці за час великої війни.

Через необов'язкові закупівлі місцева влада, і не лише в Києві, весь 2023 рік піддавалася критиці з боку містян та центральної влади. Остання після серії скандалів з "перекладання бруківки" відібрала в громад частину військового ПДФО, що знизило доходи місцевих бюджетів більш ніж на чверть.

Як витрачають гроші в регіонах

У 2023-2024 роках на будівництва та ремонти через систему публічних закупівель Prozorro центральні та місцеві органи влади витратили 350 млрд грн.

Більшість коштів з цієї суми припали на Службу відновлення (колишні автодори), Мінінфраструктури, місцеві обладміністрації які, зокрема, будуть фортифікації для військових, та "Укренерго", яке опікується відновленням і захистом енергооб'єктів. Лише 100 млрд грн витратили безпосередньо громади.

Проте саме ці роботи дозволяють побачити регіональні пріоритети. ЕП дослідила майже 4 тис закупівель 500 найбільших громад із січня 2023 року по травень 2024 року. Виявилося, що сума, яку витратили у 2024 році, і середня вартість об'єкта суттєво менші, ніж у 2023 році. Проте пріоритети громад змінилися.

У першому півріччі 2023 року найбільшою статтею витрат місцевих бюджетів було дорожнє господарство ? 40-48%. У 2024 році на це виділяють близько 20%.

Понад 50% коштів у 2024 році йдуть на цивільну інфраструктуру: ремонти житлових та відомчих будівель, закладів освіти (школи, дитсадки) та охорони здоров'я, у тому числі тих, які постраждали від військової агресії Росії.

Як в останній бій. На хвилі зростання доходів від зарплат військових деякі громади намагаються швидко їх витратити

Суттєво зросла частка витрат на комунальну та енергетичну інфраструктури. В основному мова йде про підготовку до майбутнього опалювального сезону.

Так, за пошуком слова "когенераційна" в описі оголошень на Prozorro можна знайти близько 250 тендерів. Такі роботи на десятки мільйонів гривень замовили в Одесі, Чернігові, Житомирі та інших містах, що постраждали від обстрілів.

Схоже, місцева влада зрозуміла, що підготовка до зими ? це її проблема. "Когенераційні установки ? єдиний варіант. Особливо для котелень", ? казав заступник міського голови Хмельницького Василь Новачок.

Регіональні особливості

Громади в областях, що межують з країною-терористом або на території яких ідуть бої, витратили у 2023-2024 роках на дорожнє господарство в середньому 21% бюджетів проти 36% у громадах з областей, розташованих у глибокому тилу.

Перше місце за витратами на дороги посідає Чернівецька область. Громада обласного центру у 2023 році замовила серію?ремонтів доріг. На другому місці ? Івано-франківська область. І за кількістю, і за сумою дорожні підряди на Прикарпатті у 2023-2024 роках перевищили половину всіх тендерів.

Найменше на дороги витрачають громади Чернігівщини та Харківщини: близько 10% будівельних бюджетів. У Харкові пріоритет ? інфраструктура, зокрема енергетична, а в Чернігові ? цивільна (відновлення будинків, лікарень та шкіл).

Єдиним регіоном, де основні витрати (близько 40%) припали на комунальну інфраструктуру, стала Житомирська область. Міський голова обласного центру Сергій Сухомлин каже, що замість побудови тротуарів, доріг і скверів протягом останніх сімох-вісьмох років вони вкладають майже всі кошти в теплокомуненерго, водоканал та іншу інфраструктуру.

Методологія. У дослідження потрапили 3,8 тис найбільших закупівель (мінімальна сума відсічення становила 5 млн грн) за напрямками "Роботи" і "Будівництво" у 2023-2024 роках на 76 млрд грн. В аналізі не врахований активний тендер на добудову зеленої гілки метро в Києві на 14 млрд грн.

Такі закупівлі на відповідну суму і за відповідний період здійснювали понад 500 громад з усіх 1,5 тис. Напрям "Будівництво" належить до будівель, дорожнього господарства, енергетичної та комунальної інфраструктур і був визначений автоматично за допомогою ChatGPT згідно з текстовим описом тендеру.

Категорія "Інше" включає витрати в тому числі на спортивну інфраструктуру, витрати, які не вдалося класифікувати, і тендери, у яких не було опису.

Поделиться сюжетом

Последние новости

Бензин, дизель и автогаз: что будет с ценами до конца года

Любимый завтрак из лаваша: "Мастер Шеф" Хименес-Браво дал рецепт ленивой пиццы

Нардеп-военный рассказал о реальной ситуации на фронте: "Не верьте проходимцам, которые заявляют..."

Штраф за отказ от ВЛК отменят: кто избежит наказания за нарушение военного учета

Налоги, проезд, коммуналка: какие льготы предоставят пенсионерам в октябре

Гороскоп на 3 октября для всех знаков Зодиака: узнайте, кого ждут вызовы в карьере

Почему нельзя открывать окна 3 октября и зачем сегодня есть чеснок: приметы и запреты на Дионисия

Ньютон еще в 18 веке предсказал точный год конца света – осталось мало времени

Тыквенно-апельсиновый пудинг: "Мастер Шеф" Татьяна Литвинова раскрыла секрет простого и вкусного десерта

Как правильно сажать голубику: советы и секреты от профессиональных фермеров

Хрустящие огурцы на зиму: звезда "Мастер Шеф" раскрыла семейный рецепт

Когда высаживать саженцы винограда для щедрого урожая: садоводы назвали идеальное время

Октябрьское солнечное затмение: астрологиня рассказала, что изменится в жизни украинцев

Водителям подсказали, как избежать штрафа в случае остановки полицией: хитрость с двигателем

Как сохранить урожай тыквы правильно: хозяева назвали главные правила