Кінець амбіціям. Як Саудівська Аравія будувала "місто майбутнього" в пустелі, але передумала

Кінець амбіціям. Як Саудівська Аравія будувала "місто майбутнього" в пустелі, але передумала

У 2017 році спадковий принц Саудівської Аравії Мухаммед бін Салман презентував один із найамбітніших будівельних проєктів світу ? вертикальне місто The Line. Концепція передбачала будівництво суцільної споруди довжиною 170 км, висотою 500 метрів і шириною лише 200 метрів.

З космосу The Line має виглядати як пряма лінія посеред пустелі й гір на північному заході Саудівської Аравії. Планувалось, що всередині футуристичної скляної будівлі проживатимуть 9 мільйонів осіб.

Ініціатори проєкту вважають The Line "новим поглядом на міське планування" та майданчиком для "безпрецедентних соціальних та економічних експериментів".

Фінансувати будівництво "гігапроєкту", як назвали його самі саудити, будуть із суверенного фонду королівства, що наповнюється нафтовими доходами. Оголошена вартість проєкту становить 500 млрд дол, але банкіри та аналітики кажуть, що витрати будуть набагато вищими.

Наразі будівельники виконують земляні роботи: на свіжих супутникових знімках вже можна побачити контури котловану під майбутній фундамент будівлі.

Проте у 2024 році у західних медіа з'явилася інформація, що проєкт зроблять менш масштабним: довжина будівлі скоротиться у 70 разів, а кількість мешканців ? у 30 разів. Що пішло не так?

Про проєкт The Line

Лінійне місто The Line ? перша черга і найяскравіший елемент планів розвитку одного з округів Саудівської Аравії. Грандіозний проєкт має назву Neom і є частиною національного плану із залучення інвесторів та туристів під назвою "Бачення Саудівської Аравії 2030".

Крім The Line в Neom планують побудувати промисловий район, інфраструктуру для зимових видів спорту, морський курорт на острові, розважальний центр та готелі. Фінальний обсяг інвестицій в розбудову Neom не відомий, проте за розрахунками аналітиків, сума становитиме не менше 2 трлн дол.

Сама The Line, за планами, являтиме собою дві паралельні будівлі, облицьовані дзеркальним склом і з?єднані переходами, загальною шириною 200 метрів. Споруда ніби пронизує пустелю Аль-Ула, долину та невисокі гірські хребти.

В основі концепції The Line ? простір без доріг, автомобілів та викидів вуглекислого газу. У місті використовуватиметься лише відновлювальна енергія. Комплекс складатиметься з багатоярусних шарів житла, соціальної інфраструктури та природи. На останню припаде 95% об'єму міста.

Необхідні мешканцям магазини, центри дозвілля та розваг знаходитимуться в п?яти хвилинах пішої ходьби. Для переміщення на дальні відстані в The Line побудують швидкісний потяг.

Міське життя в The Line буде влаштоване на принципах гедонізму: на візуалізаціях проєкту сім'ї відпочивають на небесних містках над каньйоноподібними атріумами, а каскади пишної зелені з хмарочосів тягнуться до горизонту.

Штучний інтелект, вбудований в екосистему міста, допоможе відстежувати злочинність і відправлятиме сили безпеки для вирішення інцидентів в режимі реального часу. Прибиранням займатимуться роботи-покоївки.

Повітряні магістралі та небесні сади: як виглядатимуть міста майбутнього у 2030 році

Саудівська Аравія планувала завершити принаймні частину робіт до 2030 року і заселити туди 1-1,5 мільйона осіб. Будівництво міста з надвисокою щільністю населення ? відповідь уряду королівства на зростання населення планети і потребу в новому житлі.

"Вертикальні багаторівневі міські спільноти кинуть виклик традиційним горизонтальним містам і створять модель для збереження природи та покращення умов життя людини. The Line вирішить проблеми у міському житті, які стоять нині перед людством, та проллє світло на альтернативні способи існування", ? вважає ібн Салман.

Мрія зменшується в розмірах

Саудити розпочали будівництво у 2023 році. На супутникових знімках Google за 2024 рік видно, що на ідеально прямій ділянці довжиною понад 150 км тривають земляні роботи, до яких залучені сотні одиниць будівельної техніки.

В лютому 2024 року Neom опублікувала відео-аерообліт земляних робіт, назвавши це найбільшою подібною операцією в історії.

Проте вже навесні поширились чутки про припинення масштабних робіт і локалізацію будівництва на меншій ділянці. Агентство Bloomberg підтвердило цю інформацію, поспілкувавшись з поінформованим джерелом та ознайомившись з секретними документами.

Причина скорочення проєкту ? дефіцит коштів. Замість запланованих 500 млрд дол у будівельників є лише 15-20 млрд дол: зниження цін на нафту суттєво скоротили відрахування до суверенного фонду Саудівської Аравії. Більш того, Фонд державних інвестицій ще не затвердив бюджет Neom на 2024 рік.

За останніми даними, довжина The Line скоротиться зі 170 км до 2,4 км, висота і ширина залишаться незмінними. В місті такого розміру зможуть жити, працювати та відпочивати 300 тисяч осіб.

Міністр економіки Саудівської Аравії Фейсал Аль Ібрагім відкинув повідомлення про згортання планів щодо футуристичної забудови пустелі на узбережжі Червоного моря. Він заявив, що проєкт буде реалізовано "згідно з планом", але із застереженням, що рішення ухвалюються з урахуванням "оптимального економічного впливу".

"Економіка в королівстві зростає швидко, але ми не хочемо її перегріти. Ми продовжимо реалізовувати ці проєкти таким чином, щоб відповідати цим пріоритетам і мати оптимальний здоровий вплив на нашу економіку і ... здорове ненафтове зростання в ній", ? повідомив Аль Ібрагім в інтерв'ю CNBC.

Замість чиновників менеджери та приватні суди. Що таке "чартерні" міста та чи можливо їх створити в Україні

Водночас міністр підкреслив, що для проєктів Neom "запланований масштаб залишається актуальним" і "ніяких змін у масштабах немає". "Всі проєкти просуваються повним ходом. Ми поставили собі за мету зробити щось безпрецедентне, ми це робимо і зробимо", ? сказав він.

Офіційні особи Саудівської Аравії, які виступали на економічному форумі в Ер-Ріяді у квітні, також намагалися звучати оптимістично, визнаючи при цьому "виклики" у фінансуванні та тиск на ліквідність місцевих банків, зазначає Financial Times.

"Ми змінимо курс, ми пристосуємося, ми продовжимо деякі проєкти, ми скоротимо деякі проєкти, ми прискоримо деякі проєкти", ? заявив міністр фінансів Мохаммед аль-Джадаан.

Банкір та член консультативної ради Neom Алі Шихабі каже, що саудити "навмисно встановили надто амбітні цілі" для проєктів у рамках програми "Бачення 2030". "Проєкт мав бути надто амбітним, з чітким розумінням того, що лише його частину вдасться реалізувати вчасно. Але навіть ця частина була б значною", ? заявив Шихабі в коментарі BBC.

Коли придумували проєкт, саудити розраховували не тільки на власні кошти. Вони планували залучати іноземні інвестиції для спорудження футуристичного міста. Відомо про роуд-шоу офіційних осіб до Шанхаю та Пекіну, де потенційним інвесторам показували макети майбутньої споруди.

Проте інвесторів відлякують відсутність повністю реалізованих раніше анонсованих мегапроєктів та порушення прав людини в королівстві: рік тому представників місцевих племен засудили до смертної кари після протестів проти будівництва The Line на їхніх землях. 20 тисяч членів племені переселять з батьківщини.

Що не так із The Line

Керівник Школи антропогенного середовища в Університеті Нового Південного Уельсу в австралійському Сіднеї Філіп Олдфілд критикує запропоновану саудитами модель сталого міського життя.

"Існують набагато кращі способи будувати, враховуючи все, що ми вже знаємо про матеріали та дизайн. Це не та модель доступного житла, яку ми повинні копіювати. Міста майбутнього повинні експериментувати з архітектурою, але для того, щоб зробити простір більш придатним для життя і стійким, а не просто знаковим", ? пише Олдфілд в колонці для New York Times.

Науковець критикує знесення поселень корінних племен та рішення із гігантським дзеркальним скляним фасадом, який нестиме значний ризик для перелітних птахів. Крім того, підвищена потреба у бетоні та сталі для опору вітровим навантаженням призведе до зростання викидів вуглекислого газу при виробництві цих будматеріалів.

Скупити всіх. Скільки Саудівська Аравія витрачає на світовий спорт і для чого це їй?

Сучасні тенденції сталого будівництва житла передбачають використання більш сприятливих для клімату матеріалів. Наприклад, у Франції всі нові громадські будівлі повинні зводитися з використанням щонайменше 50% деревини, цегли або інших природних матеріалів.

Замінити кондиціонери для охолодження температури всередині споруди могло б затінення від інших будівель та дерев в умовах щільної міської забудови, як це працює в історичних частинах старих міст.

Критики проєкту вважають, що принципи його дизайну суперечать реаліям міського планування. Попри утопічність The Line виникають сумніви в його здійсненності та відповідності потребам потенційних мешканців.

Поделиться сюжетом

Последние новости

США ввели новые санкции против источников финансирования группировки ХАМАС

Можно ли выбрать место для службы после вручения повестки: юрист раскрыл "подводные камни"

Чиновница обругала водителя прямо при пассажирах в Одессе, видео: "Дома будешь и базарить"

Тарифы на доставку газа: сколько будут платить украинцы в 2025 году

В Украине разгорелся конфликт между беременной и представителем ТЦК, видео: "Они здесь заодно все абсолютно"

Лучше котлет: рецепт сочных мясных пальчиков с грибной начинкой

Побои ученицы на Львовщине: воспитательнице сообщили о подозрении

Из-за уклончан ударили по медикам: больницы не получат деньги

"Этот сезон не такой, как другие сезона": графики отключения электроэнергии введут, названа вероятная дата

Наиболее уязвимы зимой: эксперт объяснил, в каких городах будет труднее выжить

Опытные садоводы как и когда белить деревья осенью: важные секреты, которые помогут подготовиться к зиме

НАПК решил еще раз проверить декларацию скандальной главы МСЭК

Украинцы рискуют потерять часть субсидии: есть два месяца, чтобы "спасти" помощь

Чебуреки на пиве: как сделать легкую и вкусную закуску для всей семьи

Метинвест Ахметов признан одним из лучших работодателей Украины в металлургической отрасли