Українці продовжують платити у лікарнях за безкоштовні послуги: медики заохочують "пожертви"
Міська влада Львова, незважаючи на війну, виділяє мільярди гривень на медицину, але для простих людей ситуація в лікарнях залишається не такою вже райдужною. Хоча за законом багато медичних послуг та ліків мають бути безкоштовними, львів'яни продовжують платити – і не малі суми.
Хоча програма медичних гарантій діє вже кілька років.
Журналісти LVIV.MEDIA особисто зіткнулися з тим, що у лікарнях Святого Пантелеймона та Святого Миколая пацієнти змушені розщедрюватися на все, від шприців до операцій. Навіть якщо на папері всі послуги безкоштовні, насправді лікар може мяко натякнути: "Ви можете купити ліки?"
Начебто прохання, але по суті – вимога. І ліки пацієнти купують самі, хоча згідно із законом вони мають бути безкоштовними. Лікарі озвучують списки покупок усно або пишуть на папірці, але без них лікування ніби стає гіршим.
Та сама ситуація сталася з маленькою пацієнткою у дитячому відділенні лікарні Святого Миколая. Після операції мамі дівчинки запропонували "добровільно пожертвувати" 1000 гривень - нібито на ліки та "розвиток відділення". Гроші забрали і записали в зошит, але як відмовити у такій "добровільній" пропозиції?
"Мені сказали, що це добровільно, але треба дати від 200 гривень за обома пунктами", – розповідає мама дівчинки.
Багато пацієнтів бояться скаржитися. Одні думають, що скарга погіршить їхнє лікування, інші просто звикли до радянського стереотипу: "безкоштовно – значить погано". Люди готові платити, аби до них віднеслися краще, навіть якщо за законом не потрібно платити.
Олег Самчук, директор Першого медичного об'єднання Львова, запевняє, що пацієнти не отримують повної інформації про безкоштовні ліки, але вони є і все, що можна, видають безкоштовно. Проте скарги продовжуються, а система охорони здоров'я залишається майже такою самою, якою була раніше: пацієнти платять зі своєї кишені, і покарання для лікарень, які порушують закон, фактично немає.
На практиці програма медичних гарантій в Україні має допомагати людям економити на лікуванні. Насправді ж багато львів'ян продовжують платити за те, що має бути безкоштовним, а скарги рідко призводять до реальних наслідків.
Як діяти в таких випадках
Якщо хочете дізнатися, чи лікарня пропонує безкоштовні послуги, це досить просто. Просто зайдіть на дашборди НСЗУ, введіть назву послуги та назву закладу, і ви зможете побачити, чи є у них контракт. Вся інформація доступна у розділі "E-дані".
Якщо ви зіткнулися з порушеннями медиків, не бійтеся скаржитися. Це можна зробити кількома способами:
- Зателефонувати до гарячої лінії НСЗУ за номером 16-77.
- Написати електронний лист на [email protected].
- Надіслати паперову скаргу на адресу: проспект Степана Бандери, 19, м. Київ, 04073.
Крім того, Знай.ua повідомляв, Кабмін схвалив китайські тести на наркотики для водіїв: нова "вудочка" закинута